Lev i det jag kan påverka

Följer en tjej på FB som mår dåligt. Idag skriver hon om framtiden och hennes stora oro för allt som skall ske. Oroar sig för varför ngn kontaktat henne. Oroar sig varför läkaren bokat tid osv.

DET får mig att tacksamt tänka på allt min BV lärt mig. Allt jag genom hennes sätt att få mig att tänka kan se saker ur ett annat perspektiv än vanligt.

Att leva i min egen påverkan. Dvs bara tänka och fokusera på nutid. Det jag idag kan påverka. Det har gjort att jag slipper lägga ner tid på sånt jag ändå inte kan påverka. 
Varför älta vad som hänt? Att fundera på historian är bra om man gör det för att lära sig för framtiden. Men att älta utan att kunna påverka är att ödsla viktig tid av mitt liv.
Att oroa sig för framtiden är verkligen bortkastad tid. Ingen vet ngt om den och att oroa sig ändrat inget.
Svartsjuka är ett bra exempel. Du oroar dig för ngt som du tror skall/kan/har hänt. Istället för att njuta av idag. Just nu.
Att oroa sig för att man blir sjuk samma sak. Lev här och nu när du mår bra.
Att oroa sig för att inte hinna massa saker till vissa datum. Gör en plan istället och följ den. Det är mer värt än att slösa din tid på att oroa dig och hitta på vad som kan hända.
Man brukar säga att hjärnan och magen är bästa kompisar. Stämmer nog. Om hjärnan går på högvarv pajar lätt magen.
Funderar man och oroar sig pajar magen.

Så dagens tanke är Lär dig leva Här och Nu och Njut av det.
Vakna och le. Tänk på allt du har och var tacksam. Tänk inte på det du inte har för just NU kan du ändå inte påverka det genom att tänka.
Agera. Sätt mål. Dröm gärna. Men lev samtidigt.