Förväntningar och attityder

Hörde idag tråkiga saker som säkert orsakades utifrån stress. Men vilka attityder vissa har mot varandra och sina barn.

Ett barn frågar när kommer Tomten. Mamman svarar riktigt otrevligt-hur fn ska ja veta det? Sluta tjata annars ringer jag och ser till att han inte kommer. Barnet börjar gråta. Mamman säger-bra jobbat-tomten kommer inte till ngn dj..  lipsill. Ja ni förstår säkert....jag gick.

Nästa sak-ett par står och väljer skinka. Mannen säger surt-välj du för allt jag gör blir ändå fel. Kvinnan svarar-det är du som valt att bjuda hem dina föräldrar fast du vet att jag hatar dom....

Tänk va mysig julen är. Förväntningar och attityder till julen och våra närmaste. Skrämmande ibland.

Undrar varför vissa familjer håller ihop. Förhoppningsvis är vardagen betydligt bättre än det som utspelar sig under stress. 

Julen borde vara mysig. Tabu för hårda ord. Tabu för stress. 

Alla borde få leva med lycka och glädje som vardagsmat. Alla barn borde uppfostras så att dom är glada och ser på livet ur en positiv syn. Ser möjligheter inte svårigheter. Inga svårigheter skall ses som oövervinnerlig bara som en morot att bli utmanad och bli bättre och ännu lyckligare.

Jag önskar alla en riktigt fin Julafton i morgon.