Huvudroll i mitt liv 👍.

Att barn blir mobbade vet vi. Men vi vet inte varför. Ett barn som Ă€r litet vet inte eller borde inte veta vad elakheter Ă€r. Hur kommer ens barn pĂ„ att mobba?
Är det för att dom Ă€r illa behandlade hemma? OsĂ€kra? KĂ€nner sig osynliga? Jag vet inte o der finns förmodligen inget facit för dĂ„ skulle det inte finnas dom problemen.

Barnen vĂ€xer upp. Det Ă€r inte alltid den som mobbar som fĂ„r ett bra liv Ă€ven dom kan hamna vĂ€ldigt snett. Men precis lika stor chans har den som har mobbats att hamna snett.

Snett? Vad Ă€r det? Är det nĂ€r man inte passar in i Svenssons ramar? Eller Ă€r det nĂ€r man rĂ„nar en bank eller anvĂ€nder droger. Struntar i jobbet? Hamnar i ekonomisk kris? Misshandlar sin fru o barn?
Cirkeln finns sĂ€kert för jag tror inte ngn som vuxit upp i en familj med lugn o ro Ă„ker o rĂ„nar en bank, eller?
Om jag fÄr leva igen vet jag ett yrke som skulle intressera mig. SocialtjÀnsten. Fast pÄ ett annat sÀtt Àn den finns idag. Jag skulle vilja ta alla som kommer dit, utreda varför, se till att dom fÄr hjÀlp men inte med pengar utan att reda ut vart deras liv Àr pÄ vÀg. SÀtta dom i skolbÀnk. Givetvis hjÀlpa dom med rÀkningar och mat men aldrig med pengar.
Pengar kan göra sĂ„ mkt saker med en mĂ€nniska som Ă€r svag. Köpa droger, alkohol o glömska i stort .
Varför Àr en del svaga. Varför fÄr inte alla lika mkt djÀvlar anamma i sig? Varför har inte alla samma basgrundskap om livet i stort?

Livet Àr sÄ himla orÀttvist. Jag har sagt det förut o idag dyker tanken upp igen.
Vad Ă€r det som gör att just jag eller du fĂ„r nummerlapp nr.....till himlen?
Min mamma nosade pĂ„ den i somras o helt plötsligt Ă€r hon pigg igen. Piggare Ă€n pĂ„ 1 Ă„r. Utan att hon sjĂ€lv bidragit det minsta. 
Sen fĂ„r ngn som gjort allt som stĂ„r i hens makt för att mĂ„ bra/bli frisk/överleva en nummerlapp till himlen. SĂ„ himla orĂ€ttvist kĂ€nns der som. Jag vet att jag tror att allt har en mening. Men just idag har jag tappat tron pĂ„ det tankesĂ€ttet.

Ta vara pĂ„ varandra. Uppskatta det som Ă€r. Se till o ryck upp dig om du deppar, finns sĂ„ mĂ„nga som har det sĂ€mre Ă€n oss hĂ€r i sverige. Vi har verkligen smĂ„ problem om vi jmf med vĂ€rlden. SjĂ€lvklart tycker vi att vĂ„ra problem e stora. Men om livet kĂ€nns piss. Titta varför? O slĂ€ng det som Ă€r trĂ„kigt i papperskorgen. TĂ€nd eld pĂ„ det. Visst luktar det lite brĂ€nt men nu e de vĂ€ck. 
Kolla runtomkring dig. DU lever ju o det e ju grundförutsĂ€ttningen för att kunna ha ett liv. Sen e det upp till dig att fixa resten till det du vill. Vill du deppa gör det men gnĂ€ll inte. 

Livet gÄr inte i repris. Du har huvudrollen i ditt liv. Se till att du lever det som du vill. TrÄkigt att Ängra sig nÀr ridÄn gÄr ner.
Kanske dags för ett utvecklingssamtal med dig sjÀlv?