Idag. Familj. Val.

Lyssnar på en bok som väcker funderingar om ämnet alkohol-familj och val.
De som dricker mer än vanligt. 
De som har tappat gränsen mellan gott och behov. 
De som inte längre ser sig själva utan ser allt i en lummigare värld. Tänker det någonsin eller gör det valet utan att tänka?
Barn som ser sina föräldrar som sin förebild från dag 1. Tänker inte föräldrarna på hur mkt dom förstör för sina barn? Eller mår man så dåligt att alkohol är den enda möjlighet till avslappning och lugn man ser?
Ett barn som inte träffar sin far ofta. Som äntligen får en dag med honom. Han möts av en far som redan är påverkad. 
Sonen tänker-jag är inte ens värd så mkt att han kan hålla sig nykter i ngr timmar 😢.

En fru (oftast är det män som dricker) som längtar till helgen. Kommer hem och finner sin man påverkad framför Tv:n. Tänker att jag är inte värd att umgås med. Flaskan är viktigare.

Mkt missas i skolan. Och värdet av en själv borde bara ett ämne. Och livet när man blir vuxen. 
Ingen skall känna sig mindre värd för att den man älskar eller ser upp till är svag. För visst är det så lätt. Svagheten för att valet blir en drog istället för livet. Livet blir säkert bättre en stund. Men verkligheten kommer alltid tillbaka.

Pappan ser förvånat på när sonen går och inte vill ses igen. Mannen ser förvånad ut och blir sur för att frun hittar andra aktiviteter att roa sig med.

Om alla fick en chans att i förväg se sitt liv på en film. Och välja olika vägar vid olika situationer tror jag garanterat att många skulle ändra sina val.

Jag vet. 
Jag förstår. 
Men vill ändå väcka tankar. 
Självklart väljer ingen att missbruka. 
Självklart väljer ingen att slå. 
Självklart väljer ingen att ge sina barn dålig uppbäxt. 
Självklart väljer ingen att ha ett dåligt liv. Vara olycklig osv.

Men jag och det är jag, tror att man kan rycka upp sig. Vissa saker måste man gå igenom o vissa inte.

Om du har en förälder som inte är den du önskar. Tro inte att det är fel på dig. Det är föräldern som gör ett dåligt val. 

Om du har en partner som hellre umgås med flaskan eller andra missbruk. Tänk inte att hen väljer bort dig. Hen väljer bort möjligheten för sig själv. Och du kan välja för dig. Se till o göra det du vill. Klappa dig på axeln o säg, jag är värd så himla mkt mer än detta.

Val gör vi. Ibland lätta o ibland svåra. Men vi väljer alltid. Att vara i ett liv man spyr på är också ett val. Väljer man det tror jag man mår bättre av att acceptera. Jag väljer just nu just detta. Istället för o vakna varje dag o tycka allt är skit. Livet blir lite lättare av att acceptera det du just nu väljer.

Allt kan man inte välja. Jag skulle lätt välja att vara miljonär och aldrig sjuk om jag fick välja.
Men jag väljer idag att leva mitt liv här och nu.
I eftermiddag väljer jag att träna med min PT. 

Och att lyssna på böcker är också ett val jag gör. Det gör min resa till jobbet roligare. Min cykeltur lättare. Min flygtur kortare. Min semester vid poolen skönare. Det väljer jag. 
Och Du väljer det Du gillar och blir glad över. Eller hur????