Vardag

Helgen går snabbt, som vanligt fullt upp med saker och vissa försakar man, men det kommer nya dagar tänker jag alltid.
 
Att försaka en sak för en god sak skull känns bra, att försaka för att jag är lat och inte orkar sätta mig in i vad som vore bättre är en annan sak.
 
Jag skulle vilja vara motsatsen till eftertänksam, jag skulle vilja vara tänksam innan istället :-).
 
Så kunde jag tänka, idag går jag inte ut för det kan vara ngn som är förkyld. Eller så kan jag hamna i en olycka, eller ramla och vricka foten.
 
Jag kan fundera på maten, om jag äter detta kan jag bli dålig, om jag äter detta blir jag dålig.
 
Fast så lever ju ingen, vi vaknar, kommer ihåg vilken dag det är och av den anledningen går man upp och gör sina sysslor, är det helg är det en syssla och är det vardag en annan syssla.
Tänk barn som vaknar deras endan önskan om syssla den dagen är att leka. När jag är med mitt minsta barnbarn är det roligt, vi leker doktor, lägger puzzel, vi hjälps åt med tvätt och mkt annat. Nu har vi hittat två böcker hon gillar som vi också hjälps åt att läsa. Först läser hon båda för mig, sen jag för henne sen säger hon . Mormor nu dags o sova ; så himla förståndig. Hon har varit sjuk i flera dagar nu och hennes tålamod med livet är inte som vanligt, hon sover en hel del, hon sa iförrgår, man blir fortare frisk då .
 
I går blir det en fokus dag, kände huvudvärken komma, halsen värka och har jag tur, så slipper jag bli mer sjuk än så. Jag dricker lite vitaminer och det brukar stanna upp då, fast jag var dålig för en vecka sen också ngn dag så man kanske skulle låta bli vitaminerna och lägga sig till sängs så att bacillerna fick härja fritt ngr dagar och sen kanske flytta till en annan kropp istället.

Vaknar idag o bacillerna har flyttat ut. Härligt. 

Kallt ute-dags för jacka. Har inte använt det på dagen ännu men nu är det då dags ☺.

Vintern är inte min årstid.  Sol o värme gillar jag mest.